Saturday 3 May 2014

Kas iš tiesų yra minimalizmas?


I dalis 

Studijuodama menus universitete susidūriau su tuo, kad ne visi meno terminai reiškia būtent tai, ką iki tol įsivaizdavau. Šiuo atveju ir minimalizmo terminas, kuriuo pastaraisiais metais buvo bepigu švaistytis tiek mados kritikams, tiek paprastiems jos vartotojams, turi kur kas gilesnę prasmę ir įdomesnę istoriją nei dauguma įsivaizduoja.
Išnaršiusi visagalį visažinį internetą ir pasikausčiusi žiniomis apie minimalizmą, galiu teigti, kad mūsų galvose iškylantisskandinaviško rūbų dizaino prototipas yra tik viena iš tikrojo minimalizmo atšakų. Apie tai daugiau ir norėčiau papasakoti.
Tikrasis minimalizmas, prasidėjęs antroje praėjusio šimtmečio pusėje, pasižymėjo kraštutiniu reduktyvizmu (terminas, kurio apytikslė reikšmė būtų mažinimas), kuris buvo vienas pagrindinių minimalizmo bruožų. Kraštutiniu jis buvo vadinamas ne be priežasties - pirmiausia minimalistai gilinosi į pačią daikto esmę, stengiantis atsiriboti nuo visko, kas yra nereikalinga. Tačiau ir tai labiau buvo skirta pačiam kūrimo procesui negu rezultatui. Tai buvo vestuvinės suknelės susiūtos trimis siūlėmis, arba odinis švarkas, kurį laikė ir sudarė tik tam būtinas medžiagos kiekis ir siūlės.

Balenciaga 1967 vestuvinė suknelė

Minimalizmas turėjo ir keletą kitų būdingų bruožų - vienas iš jų yra nestandartinių medžiagų rinkimasis. Kad būtų lengviau įsivaizduoti, prisiminkite "Project runwayunconventional challenge. O tie, kurie nuspręsdavo vis dėlto dirbti su labiau priimtinomis medžiagomis, dažniau rinkosi sintetiką, odos pakaitalą, plastiką ir pan.
Kalbant apie patį kūrinį, jis taip pat turėjo tam tikrus skiriamuosius bruožus - žmogaus kūnas ir jo natūralios linijos nebuvo aktualios minimalizmo atstovams - užuot jie nusprendė žmogų naudoti tik kaip karkasą. Didžiausias šiuo aspektu įkvėpimu buvo ne kas kitas, bet japoniškas kimono, kuris anot minimalistų naikino linijas tarp vyriškumo ir moteriškumo ir visiškai ignoravo žmogaus kūno linijas. Tai žinoma galiausiai peraugo į drabužius, kurie hiperbolizuoja, perkuria ir deformuoja standartinį žmogaus kūno suvokimą.

Comme des Garçons s/s 1997

Taigi, kur įvyko nesusipratimas? 90-taisiaisminimalizmo įkvėpti, o gal suklaidinti dizaineriai, tokie kaip Calvin Kleinpasaulį užtvindė savotiška minimalizmo versija. Tai buvo ganėtinai kasdieniški ir paprasti rūbai, aiškiais siluetais, pabrėžiantys kūno linijas ir skirti dirbančiai verslo klasės moteriai. 90-tiems einant prie savo finalo šis pseudominimalizmas pateikė suknelių anšlagą - kūno spalvos arba su perlamutriniu blizgesiu, trumpa, plona, ir ant plonų raištelių, beveik vos matoma ant kūno - ir tokią turėjo turėti beveik kiekviena žvaigždė ar supermodelis.


Todėl per tuos metus mes praradom nuovoką, kas iš tiesų yra minimalizmas, ir supratimą, kas yra minimalizmas, o kas yra tiesiog minimalu.

II dalis

Kas yra dabartinis post-minimalizmas ir kaip minimalizmą madoje supranta XXI a visuomenė ir mados kūrėjai? 
"Less is more" (angl. mažiau yra daugiau) - moto skrajojantis kiekvieno post ir pseudo minimalisto fantazijoje. Ypač pastaraisiais metais kai vadinamasis minimalizmas užvaldė podiumus, raudonuosius kilimus ir kitas dažnai fotografuojamas lokacijas. Tai kaip mes identifikuojame šiuolaikinę minimalizmo atžalą?
Šiuolainis minimalizmas turi keletą skiriamųjų bruožų: neretai paprasti siluetai, dažniausiai atspindintys tam tikras geometrines formas, ypatingai simetriški arba asimetriški. Natūralios žmogaus kūno linijos nebėra visiškai ignoruojamos, tačiau jos netampa pagrindiniu kūrybos aspektu. Šiuolaikiniai kūrėjai vis dar mėgsta hiperbolizuoti, kartais paaštrinant, išpučiant ar padidinant tam tikras formas.
Reduktyvizmas yra išlikęs labiau pačiame rezultate, tačiau žymiai mažiau kūrybos procese. Reduktyvizmas taip pat egzistuoja makiaže, aksesuaruose (ir jų būtinybėje), šukuosenose ir net fotografijoje. Stengiamasi atsisakyti visko, kas nėra būtina, taip išryškinant patį rūbą. Žinoma jis egzistuoja ir spalvų patelėje - neretai apsiribojama vien juoda ar vien balta, tačiau tai nėra privalomas šiuolaikinio minimalizmo atributas.
Ši estetika yra glaudžiai susijusi su futurizmu.

Delpozo SS14 / Atifa Rasooli AW12 / J.W. Anderson

Įdomus faktas - šiuolaikinio minimalizmo triumfas sudarė puikias sąlygas kilti tokiems drabužių gamintojams kaipZara, kadangi reprodukuoti tokius rūbus kainuoja nebrangiai pasirenkant pigesnes medžiagas.
Tačiau mūsų akims, pavargusioms nuo spalvų nebuvimo, šį sezoną dizaineriai pateikė saldainį - maksimalizmą. Rezumė - The King is deadlong live the King! (Angl. Karalius mirė, tegyvuoja Karalius!)

No comments: